
Cel lekcji / Мета уроку:
Nauczysz się pytać i mówić, która jest godzina, oraz opowiadać o swoim planie dnia z użyciem godzin.
Ти навчишся питати й говорити, котра година, а також описувати свій розпорядок дня із використанням часу.
| Polski | Українська |
|---|---|
| czas | час |
| godzina | година |
| minuta | хвилина |
| sekunda | секунда |
| zegar | годинник |
| północ | північ |
| południe | південь |
| rano | вранці |
| po południu | після обіду |
| wieczorem | увечері |
| w nocy | вночі |
| Polski | Українська |
|---|---|
| Która jest godzina? | Котра година? |
| O której? | О котрій? |
| Teraz jest… | Зараз… |
| Polski | Українська |
|---|---|
| Jest pierwsza. | Перша година. |
| Jest druga. | Друга година. |
| Jest trzecia. | Третя година. |
| Jest czwarta trzydzieści. | Четверта тридцять. |
| Jest piąta piętnaście. | П’ята п’ятнадцять. |
| Jest szósta wieczorem. | Шоста вечора. |
| Jest dziewiąta rano. | Дев’ята ранку. |
| Jest południe. | Полудень. |
| Jest północ. | Північ. |
Jak mówić o godzinie / Як говорити про час
Która jest godzina? – pytanie o aktualny czas.
O której? – pytanie o godzinę jakiegoś wydarzenia.
Przykłady / Приклади:
– Która jest godzina? – Jest siódma.
– O której wstajesz? – O siódmej.
– O której jesz obiad? – O trzynastej.
– O której idziesz spać? – O jedenastej.
Uwaga: po przyimku o używamy końcówki -ej:
siódma → o siódmej, ósma → o ósmej, dziesiąta → o dziesiątej.
Anna: Która jest godzina?
Paweł: Jest ósma piętnaście.
Anna: O której zaczynasz pracę?
Paweł: O dziewiątej.
Anna: A o której kończysz?
Paweł: O siedemnastej.